500 jaar Reformatie

DRS 2017-10

Een dilemma, zo kun je het wel noemen. Besteed je als blad aandacht aan de Reformatie of niet? Het zou niet moeilijk hoeven zijn. Een onderwijsblad met als titel De Reformatorische School kan hier toch niet onderuit. Maar ja, wat voeg je nog toe aan de stortvloed aan publicaties en artikelen die dit jaar verschijnen? We hebben maar geprobeerd het eenvoudig te houden. Hoe behandel je de reformatie in de klas en wat zeggen leerlingen over de reformatie? Dat is de insteek die is gekozen. Daarnaast een mooi verhaal van Ada Schouten - Verrips.
Nieuw in DRS Magazine vanaf deze maand is de bijdrage van ds. Van Walsum. Hij vervangt ds. Versluis die vanwege andere bezigheden zijn bijdrage moest stoppen. Ds. Van Walsum is predikant van de Christelijk Gereformeerde Kerk te Leerdam en zal afwisselend met ds. den Ouden een meditatie verzorgen.
Met het oog op de Reformatie sluit ik af met een citaat uit het eerste artikel van dit nummer. Doctor (!) Kagchelland, meester van groep 7 en 8 in Waddinxveen, verwoordt het zo: ‘Het doel van mijn lessen over de Reformatie staat in Psalm 118 vers 17b. Luther schreef die tekst op de muur van de Coburg, waar hij verbleef. (…) Narrabo opera Domini, vertaald Ik zal de werken des HEEREN vertellen. Het is Gods genadige hand dat de boodschap van Luther ook in ons land is doorgedrongen.’


Artikelen

'Zonder Reformatie zou ons geloof heel anders zijn'
Twee leerlingen van het Wartburg College, locatie Revius, te Rotterdam vertellen over wat zij weten over de Reformatie en welke waarde de Reformatie.... lees meer>>>
Gesine Zuijdweg
De droom achterna
'Voor emigreren moet je tegelijkertijd een idealist en een realist zijn', dat weet Jeannette Wilbrink inmiddels zeker. Een jaar geleden emigreerde ze.... lees meer>>>
De reformatie in de klas
Je kunt dr. Michiel Kagchelland gerust een Lutherkenner noemen. Hij leest vrijwel alle publicaties over Luther, mits ze iets toevoegen aan zijn al be.... lees meer>>>
G.P. (Gijsbert) Vonk
Dienend leiderschap
Goed leiderschap is belangrijk. Wie zijn eigenlijk leiders? En, misschien nog wel belangrijker, hoe word je een goede leider? In zijn boek Essenties.... lees meer>>>
Maarten Molenaar
Dyslexie de wereld uit
Als ervaringsdeskundige begrijpt Balt van Raamsdonk (83) waar een leerling met dyslexie tegenaan loopt. Hij heeft in zijn beperking zijn roeping herk.... lees meer>>>
Mettie de Braal
Kiezen
‘Daar moeten we naartoe.’ Vader wijst omhoog. Joost kijkt langs zijn uitgestoken vinger. Heel hoog boven de huizen ontdekt hij het kasteel. ‘Wow!’ ro.... lees meer>>>
Ada Schouten-Verrips
Reyndert Husen
Reyndert Husen (1828-1907), nu vergeten, was in zijn tijd een gezaghebbend hoofdonderwijzer in de protestants-christelijke onderwijswereld. Jarenlan.... lees meer>>>
dr. L. (Leunis) van Klinken
Vertrouwen - het sleutelwoord om drempels te slechten
Thuis loopt het niet goed: problemen met een oudere broer of zus, een scheiding, financiële problemen. Vertellen op school? Dat is nog niet zo’n g.... lees meer>>>
Thea Kool
Wetenschap in verwarring
De discussie over schepping en evolutie is recent behoorlijk opgelaaid dankzij de verschijning van twee nogal tegengestelde boeken over dit onderwe.... lees meer>>>

Terug naar overzicht nummers